-->
Bezakan Aturan Antara Sambut Krismas Dan Ucapan Selamat Menyambut Krismas
4/ 5 stars - "Bezakan Aturan Antara Sambut Krismas Dan Ucapan Selamat Menyambut Krismas" 1. Saya melihat ada pihak yang sengaja melaga-lagakan antara YB Ustaz Muhammad Khalil, dengan Sohibus Samahah Mufti Wilayah dalam isu ucap...

Bezakan Aturan Antara Sambut Krismas Dan Ucapan Selamat Menyambut Krismas




1. Saya melihat ada pihak yang sengaja melaga-lagakan antara YB Ustaz Muhammad Khalil, dengan Sohibus Samahah Mufti Wilayah dalam isu ucapan dan sambutan krismas sedangkan kedua-dua pihak berbicara pada topik berlainan.

2. YB Ust Khalil menjelaskan aturan haram menyambut krismas bagi orang Islam. Itu yaitu aturan yang telah disepakati oleh semua ulamak.

 Ada pun Mufti Wilayah dalam goresan pena Bayan Linnas menjelaskan aturan mengucapkan Merry Christmas atau tahniah kepada penganut Kristian.

3. Perkara kedua ini menjadi perselisihan di kalangan ulamak.
 Sebahagian ulamak mengharamkan ucapan selamat krismas kerana ia bererti perakuan terhadap kebenaran agama mereka.

 Sebahagian ulamak pula mengharuskan dengan meletakkan syarat iaitu hendaklah ia hanya bertujuan memupuk korelasi perpaduan dan hendaklah tidak disertai dengan niat untuk mengagungkan, memuliakan dan menyetujui agama lain.

4. Saya juga melihat ada yang sengaja melencongkan maksud sebenar kenyataan Mufti Wilayah yang mengharuskan dengan meletakkan seolah ucapan selamat hari krismas yaitu ungkapan yang sunat dan digalakkan untuk dituturkan. Perlu diingat ia yaitu KEHARUSAN dan bukannya GALAKKAN.

Sesuatu aturan yang harus boleh bermetamorfosis sunat disebabkan perubahan keadaan dan tujuan seumpama dengan tujuan dakwah.

5. Memupuk keharmonian beragama bukannya dengan berdasarkan segala kehendak agama berlainan dalam perayaan keagamaan tetapi dengan menghormati mereka dan memperlihatkan hak kepada mereka untuk menyambut perayaan agama mereka.

6. Islam meletakkan korelasi antara muslim dan bukan muslim dalam ruang lingkup yang sangat luas iaitu

 "berkebajikan dengan mereka dan melaksanakan keadilan"

dalam semua aspek kehidupan selagi mereka tidak memerangi Islam dan umatnya. Hubungan kasih sayang sesama manusia perlu terus dibina dan dipupuk menerusi pelbagai lagi aktiviti kehidupan seharian melibatkan korelasi persahabatan, kejiranan dan urusan hidup. Itulah yang diajar oleh Islam.  Ia tidak diukur hanya pada ruang yang sempit iaitu sambutan perayaan bersama antara penganut agama berbeza.

7. Masyarakat Islam di Malaysia telah memperlihatkan referensi yang baik dalam bergaul dengan bukan Islam semenjak ratusan tahun dalam pelbagai aspek kehidupan. Ia sesuatu yang boleh dibanggakan. Maka tidak perlu ada yang terlebih lajak kepada sambutan perayaan bukan Islam yang melibatkan ritual beragama kerana ia melibatkan aturan terlarang dalam agama.

8. Islam agama yang memupuk keharmonian bermasyarakat. Islam juga menjelaskan batas perhubungan apabila melibatkan ritual beragama konsepnya ialah firman Allah dalam ayat 6 surah al-Kafirun
لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ
"bagi kau agama kau dan bagi saya agama saya"

Sekian

Ustaz Dato' Dr Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri


MR :  Puak PH (Termasuk IKRAM) sengaja menciptakan kasus ini menjadi keliru atas dasar nak hentam PAS termasuk anak Abdul Hadi


Untuk dapatkan informasi daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 MENCARI SESIAPA yang berminat niaga di shopee peluang raih pendapatan rm tidak mengecewakan setiap hari lawati bit.ly/2A86ypP
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

 Saya melihat ada pihak yang sengaja melaga Bezakan Hukum Antara Sambut Krismas dan Ucapan Selamat Menyambut Krismas  Saya melihat ada pihak yang sengaja melaga Bezakan Hukum Antara Sambut Krismas dan Ucapan Selamat Menyambut Krismas  Saya melihat ada pihak yang sengaja melaga Bezakan Hukum Antara Sambut Krismas dan Ucapan Selamat Menyambut Krismas  Saya melihat ada pihak yang sengaja melaga Bezakan Hukum Antara Sambut Krismas dan Ucapan Selamat Menyambut Krismas  Saya melihat ada pihak yang sengaja melaga Bezakan Hukum Antara Sambut Krismas dan Ucapan Selamat Menyambut Krismas  Saya melihat ada pihak yang sengaja melaga Bezakan Hukum Antara Sambut Krismas dan Ucapan Selamat Menyambut Krismas
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa materi di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.