-->
Nik Omar Serah Hak Urus Sekolah Agama Milik Keluarga Pada Kerajaan Kelantan
4/ 5 stars - "Nik Omar Serah Hak Urus Sekolah Agama Milik Keluarga Pada Kerajaan Kelantan" PETALING JAYA: Isu perebutan Maahad Darul Anuar (Mada) yang diasaskan keluarga Datuk Nik Aziz Nik Mat selesai, selepas anak sulung lelaki ...

Nik Omar Serah Hak Urus Sekolah Agama Milik Keluarga Pada Kerajaan Kelantan




PETALING JAYA: Isu perebutan Maahad Darul Anuar (Mada) yang diasaskan keluarga Datuk Nik Aziz Nik Mat selesai, selepas anak sulung lelaki bekas mursyidul am PAS itu, Nik Omar menyerahkan hak pengurusan kepada Yayasan Islam Kelantan (YIK) di bawah kerajaan negeri.

Majlis penyerahan hak pengurusan itu berlangsung hari ini, di mana penasihat pengurusan Mada, Nik Azam Nik Wajis mewakili Nik Omar sebagai pengerusi forum pengarah sekolah berkenaan.

“Alhamdulillah, kemelut tamat dengan baik. Semoga semua diberkati Allah. Selamat maju jaya Maahad Darul Anuar,” kata adik Nik Omar yang juga Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh hari ini.

Mada adalah sekolah agama di Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu, yang diasaskan bapa Nik Aziz, Nik Mat Raja Banjar pada 1963 dan dikendalikan YIK sehingga 2008.

Nik Omar dilantik sebagai pengetua untuk menguruskan Mada selaku sekolah swasta semenjak 2008, tetapi kemelut tercetus selepas dia meninggalkan PAS dan menjadi calon Amanah bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Chempaka pada pilihan raya umum ke-14.

Tindakannya itu menyebabkan keluarga Nik Aziz dikenali sebagai Keluarga Besar Nikmatillah yang mendakwa adalah pemegang amanah sekolah itu, mengemukakan permohonan kepada YIK untuk mengambil alih pengurusan Mada, 4 Oktober lalu.

Nik Omar sebelum ini dilaporkan mendakwa ada pihak cuba mengucar-kacirkan pengurusan sekolah itu.

Dalam surat kepada YIK bertarikh 18 Oktober lalu, Nik Omar berkata, mahir forum pengarah adalah satu-satunya tubuh berdaftar dengan Majlis Agama Islam Kelantan dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik) serta bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pengurusan dan pentadbiran Mada.




............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

 yang diasaskan keluarga Datuk Nik Aziz Nik Mat tamat Nik Omar serah hak urus sekolah agama milik keluarga pada kerajaan Kelantan  yang diasaskan keluarga Datuk Nik Aziz Nik Mat tamat Nik Omar serah hak urus sekolah agama milik keluarga pada kerajaan Kelantan  yang diasaskan keluarga Datuk Nik Aziz Nik Mat tamat Nik Omar serah hak urus sekolah agama milik keluarga pada kerajaan Kelantan  yang diasaskan keluarga Datuk Nik Aziz Nik Mat tamat Nik Omar serah hak urus sekolah agama milik keluarga pada kerajaan Kelantan  yang diasaskan keluarga Datuk Nik Aziz Nik Mat tamat Nik Omar serah hak urus sekolah agama milik keluarga pada kerajaan Kelantan  yang diasaskan keluarga Datuk Nik Aziz Nik Mat tamat Nik Omar serah hak urus sekolah agama milik keluarga pada kerajaan Kelantan
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa materi di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.