-->
Siapakah Calon Tpm, Jikalau Anwar Jadi Pm?
4/ 5 stars - "Siapakah Calon Tpm, Jikalau Anwar Jadi Pm?" Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali gres pulang ke tanah air. Setelah seminggu mendiamkan diri, Azmin hasilnya menjawab teguran Pr...

Siapakah Calon Tpm, Jikalau Anwar Jadi Pm?




Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali gres pulang ke tanah air. Setelah seminggu mendiamkan diri, Azmin hasilnya menjawab teguran Presidennya, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadapnya dikala dia membantah secara terbuka keputusan bosnya di dalam peresmian jawatan utama PKR selesai tahun lalu.

Sesiapa pun akan melenting kalau mereka berada dalam situasi Azmin. Individu-individu yang lantang menentangnya, dilantik semula oleh Anwar ke jawatan penting parti menyerupai Rafizi Ramli dilantik sebagai naib presiden, manakala Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail yang berkempen sebagai setiausaha agung untuk Rafizi, dipilih mengekalkan jawatannya.

Azmin menafikan teguran Anwar bahawa dia tidak memakai susukan betul untuk membantah keputusannya berhubung peresmian jawatan penting itu. Sebaliknya, dia berkata, tindakannya itu bertujuan memenuhi aspirasi jago parti.

“Saya jarang keluarkan kenyataan, aku jarang menciptakan sebarang kenyataan politik, jadi apabila aku mengeluarkan kenyataan, (memang) ada masalah. Tetapi, itu tidak bermaksud aku tidak mengikuti susukan yang betul. Sebelum kenyataan itu dikeluarkan, aku ada berbincang dengan presiden parti.

“Ada masa kita kena buat kenyataan secara terbuka. Saya (sudah) beberapa kali bertemu dengan presiden parti,” jelas Azmin.

Jawapan Azmin memiliki banyak mesej tersirat. Pertama, dia telah cuba berkali-kali berbincang dengan Anwar, tetapi pandangannya ditolak. Kedua, Azmin memperlihatkan bayangan akar umbi bersamanya dan dia terpaksa bersuara bagi pihak akar umbi terhadap pimpinan tertinggi yang memekakkan telinga. Ketiga, kenyataan Azmin ini juga membayangkan masih wujud kasus antara dia dan Anwar.

Dalam waktu terdekat, kalau tiba-tiba tular gambar Anwar dan Azmin “mesra” kembali dikala pertemuan empat mata menyerupai mana tularnya gambar Anwar dan Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini di sebalik kehangatan ura-ura wujudnya perjuangan menghalang Anwar menjadi perdana menteri, ingatlah seni administrasi dipakai artis dikala ura-ura rumah tangga mereka bergolak untuk menolak “khabar angin” pergolakan tersebut yang lazimnya akan berakhir dengan perceraian.

Andainya Anwar berjaya menjadi perdana menteri, apakah peluang Azmin menjadi calon timbalan perdana menteri beliau? Persoalan ini akan memberi jawapan sama ada hubungan Anwar dan Azmin akan pulih mahupun tidak pada masa depan.

Persoalannya, apakah PKR ada hak membolot jawatan PM dan TPM di dalam Pakatan Harapan (PH)? Sudah niscaya PPBM akan menuntut jawatan TPM. Tidak tidak mungkin untuk Anwar menambah jawatan TPM untuk turut menenangkan hati PPBM, Amanah dan DAP, tetapi kasus ini tidak gampang kerana kesannya besar terhadap peluang PH mengekalkan kuasa pada pilihan raya umum ke-15.

Apakah sistem yang bakal dipersetujui PH? Apakah jawatan PM akan menjadi giliran antara PKR dan PPBM? Jika ya, selepas Dr Mahathir (PPBM), Anwar (PKR) menggantikannya. Selepas Anwar, siapa pula dalam PPBM yang akan menggantikannya sebagai PM?

Ketika itu, apakah nasib politik Azmin? Sekiranya Anwar sanggup menjamin Azmin akan menjadi TPM beliau, kasus antara mereka akan selesai. Jika kedudukan Azmin sebagai bakal PM akan tergugat dengan Anwar menjadi PM, nantilah langkah Azmin untuk menjaga kepentingan dan masa depannya.
Siapa calon TPM dan senarai Kabinet Anwar yaitu satu duduk kasus sangat getir bagi dia untuk mendapat sokongan menyeluruh untuk dia menjadi PM.

Tersilap menentukan calon boleh menyebabkan Anwar kekal dengan jawatan bakal PM buat selama-lamanya.

Bala akan menunggu, sekiranya Anwar menentukan untuk bermain teka-teki di dalam soalan ini. Ini kerana semestinya semua jago politik yang menggilakan kuasa dan jawatan akan bertindak terlebih dahulu untuk mempertahankan masa depan sendiri daripada membiarkan nasib mereka ditentukan orang lain.
TIMMY SAY

Untuk dapatkan info daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 MENCARI SESIAPA yang berminat niaga di shopee peluang raih pendapatan rm tidak mengecewakan setiap hari lawati bit.ly/2A86ypP
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

 Datuk Seri Azmin Ali gres pulang ke tanah air Siapakah calon TPM, kalau Anwar jadi PM?  Datuk Seri Azmin Ali gres pulang ke tanah air Siapakah calon TPM, kalau Anwar jadi PM?  Datuk Seri Azmin Ali gres pulang ke tanah air Siapakah calon TPM, kalau Anwar jadi PM?  Datuk Seri Azmin Ali gres pulang ke tanah air Siapakah calon TPM, kalau Anwar jadi PM?  Datuk Seri Azmin Ali gres pulang ke tanah air Siapakah calon TPM, kalau Anwar jadi PM?  Datuk Seri Azmin Ali gres pulang ke tanah air Siapakah calon TPM, kalau Anwar jadi PM?
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa materi di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.