-->
Jadilah Melayu Yang Tidak Lupa
4/ 5 stars - "Jadilah Melayu Yang Tidak Lupa" SABDA Rasulullah S.A.W.: آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاثٌ: إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا ائْتُمِنَ خَانَ (رواه البخاري و...

Jadilah Melayu Yang Tidak Lupa




SABDA Rasulullah S.A.W.:

آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاثٌ: إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا ائْتُمِنَ خَانَ (رواه البخاري ومسلم)

“Tanda orang munafiq itu tiga: Apabila berjanji ia mungkiri, apabila ia bercakap ia bohongi dan apabila ia diberi amanah ia khianati”. (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Melayu yang beragama Islam berakhlak mulia sangat menjaga pesanan Rasulullah S.A.W. sehingga setiap komitmen yang diucapkan kebiasaannya akan menyebut dengan Insya-Allah, kerana kebimbangannya berkemungkinan ada halangan tidak sanggup menunaikan janji. Apabila memungkiri komitmen dengan sendirinya berlaku bohong dan tidak amanah laksana mata rantai yang saling berkaitan.

Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU 14) menjadi pengajaran bagi bangsa Melayu dalam menilai pemimpin yang gampang bercakap dengan lidahnya yang tidak bertulang: “Malam ini diisytiharkan menang, esok harga minyak diturunkan”. Laksana ucapan Almarhum Presiden Sukarno yang bergetar ucapannya mahu mengganyang Malaysia sebelum ayam jantan berkokok pada waktu pagi sewaktu penubuhan Malaysia yang terus tegak sehingga kini.

Ramai orang Melayu yang bertepuk tangan sehingga hampir nanah jari jemarinya kerana gampang percayakan komitmen ibarat ini. Tetapi sifatnya semenjak azali gampang lupa. Sorak kemenangan pilihan raya menjadikannya lupa apa yang dilaungkan sebelumnya.

Maka yang paling berpengaruh berucap dengan komitmen itu dikira paling layak menjadi pemimpin. Islam yang dianutinya semenjak beberapa kala dilupakan, Rasulullah S.A.W. yang disambut maulidnya setiap tahun dengan gema selawatnya, hanya sekadar satu hari sahaja ibarat gampang lupanya dengan komitmen yang berpengaruh dilaungkan itu. Apatah lagi keimanannya kepada Allah yang tidak sanggup dilihat dengan mata dan didengari firman-Nya secara eksklusif dengan indera pendengaran yang dua lubangnya, mungkin masuk indera pendengaran kanan keluar ke indera pendengaran kiri atau akasnya.

Inilah sifat sebahagian bangsaku yang tercinta sehingga sanggup diseret oleh kaum penyembah berhala, duit dan patung yang sedikit jumlahnya, tetapi lebih kaya duit daripadanya (tertipu dengan habuan dunia dan kemewahan). Ini kerana banyak duit dilihat dan sanggup melihat berhala yang tercegak di hadapannya. Maka lupakan Allah yang tidak bisa dilihat dengan matanya, hanya disebut Tuhan Yang Maha Kaya, berdalilkan insiden alam yang luas terbentang dan kisah benar musnahnya dunia yang mendurhakai-Nya. Tidak dipedulikan firman Allah:

أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ (6) إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُهَا فِي الْبِلَادِ (8) وَثَمُودَ الَّذِينَ جَابُوا الصَّخْرَ بِالْوَادِ (9) وَفِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتَادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلَادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسَادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذَابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ (14)

“Kami tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu wahai Muhammad), tidakkah Engkau perhatikan bagaimana Tuhanmu telah melaksanakan terhadap kaum ‘Aad (yang kufur derhaka). (6); Iaitu penduduk ‘Iram yang memiliki bangunan-bangunan yang tinggi tiangnya. (7); Yang belum pernah diciptakan tampaknya (tentang besar dan kukuhnya) di semua negeri (pada zamannya?). (8); Dan (terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadi Al-Qura iaitu daerah tinggalnya?). (9); Dan (terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh? (10); (Semuanya itu ialah) orang-orang yang telah bermaharajalela di negeri (masing-masing). (11); Lalu mereka melaksanakan dengan banyaknya kerosakan dan peristiwa di negeri-negeri itu. (12); Dengan yang demikian, Tuhanmu mencurahkan ke atas mereka pelbagai paluan azab. (13); Sesungguhnya Tuhanmu tetap mengawas dan membalas, (terutama tanggapan akhirat). (14) (Surah Al-Fajr: 6-14)

Lebih percayakan media bohong yang diizinkan dengan undang-undang yang hendak diluluskan, lebih daripada kitab Allah yang wajib diimani, bersama amaran neraka dunia dan alam abadi jikalau mengkufurinya.

وَعَنْ مَعْقِلِ بْنِ يَسَارٍ - رضي الله عنه -قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ﷺ يَقُولُ: مَا مِنْ عَبْدِ يَسْتَرْعِيهِ اللَّهُ رَعِيَّةً، يَمُوتُ يَوْمَ يَمُوتُ، وَهُوَ غَاشٌّ لِرَعِيَّتِهِ، إِلَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.

"Tidak ada seorang hamba yang Allah memperlihatkan kekuasaan kepadanya mengurusi rakyat, pada hari ia mati itu ia menipu rakyatnya, kecuali Allah haramkan syurga ke atasnya." (Muttafaqun 'alaih)

Kepada Melayu Muslim yang gampang lupa, tegakkan Islam bersama bangsa, selamat dunia akhirat. Andai tegakkan Melayu tanpa Islamnya terus lupa dan lalai.

Hanya reformasi bersama Islam sahaja yang akan menyelamatkan negara. Ingatlah amaran Allah:

سَوَاءٌ مِّنكُم مَّنْ أَسَرَّ الْقَوْلَ وَمَن جَهَرَ بِهِ وَمَنْ هُوَ مُسْتَخْفٍ بِاللَّيْلِ وَسَارِبٌ بِالنَّهَارِ (10) لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّىٰ يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ وَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوءًا فَلَا مَرَدَّ لَهُ وَمَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَالٍ (11)

“Sama sahaja kepadanya: Sesiapa di antara kau yang merahsiakan kata-katanya dalam hati dan yang menyatakannya; juga yang bersembunyi pada waktu malam dan yang keluar berjalan pada waktu siang (10); Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya yang silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah mengkehendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala peristiwa (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang sanggup menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu. Dan tiada sesiapapun yang sanggup menolong dan melindungi mereka selain daripadanya”. (11) (Surah Ar-Ra’d: 10-11)

Adakah reformasi (yakni perubahan, tajdid dan islah) bersama komitmen berpandukan hidayah atau bertuhankan jibayah? Tepuk dada tanya iman, atau tepuk dada tanya selera.

“Islam Memimpin”

ABDUL HADI AWANGPresiden PAS

MR :  Ada beza antara Melayu lupa dengan Mamak Lupa


Untuk dapatkan info daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram
https://t.me/mindarakyat


-: Iklan Teks (hanya RM20 sebulan) :-
 Anda Perut BUNCIT, Usus Kotor, Berat Badan Berlebihan? KLIK SINI UNTUK DETOKS TUBUH ANDA
 MENCARI SESIAPA yang berminat niaga di shopee peluang raih pendapatan rm tidak mengecewakan setiap hari lawati bit.ly/2A86ypP
 Dapatkan MADU LEBAH ASLI Disini...Makanan Sunnah Terbaik. Beli Madu Online >>>>KLIK SINI<<<< Penghantaran PERCUMA Ke Seluruh Negara!





............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
mindarakyat@gmail.com

 apabila ia bercakap ia bohongi dan apabila ia diberi amanah ia khianati Jadilah Melayu yang tidak lupa  apabila ia bercakap ia bohongi dan apabila ia diberi amanah ia khianati Jadilah Melayu yang tidak lupa  apabila ia bercakap ia bohongi dan apabila ia diberi amanah ia khianati Jadilah Melayu yang tidak lupa  apabila ia bercakap ia bohongi dan apabila ia diberi amanah ia khianati Jadilah Melayu yang tidak lupa  apabila ia bercakap ia bohongi dan apabila ia diberi amanah ia khianati Jadilah Melayu yang tidak lupa  apabila ia bercakap ia bohongi dan apabila ia diberi amanah ia khianati Jadilah Melayu yang tidak lupa
©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa materi di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.